الخميس 19 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

رواية للكاتبة لؤلؤة (من الفصل الحادي والثلاثين للفصل الأربعين)

انت في الصفحة 1 من 32 صفحات

موقع أيام نيوز

الفصل الحادي والثلاثون...
مها بحزن متقلقش يا دكتور الحمد لله. الحمد لله على كل شئ.
حمدت ربها على ماحدث. استقبل زوجها الخبر برضاوصبر وحمدا الله ابرهم الاطباء ان عليه المكوث لمدة لا تقل عن ثلاث اشهر ومن المحتمل ان تزيد رتب أمد مع اخيه امور العمل ولكن لم يخبره بما آلت له حالته الصحية علم خليل بالامر من مها واخبرها الا تخبر سمية فاختباراتها على وشك ان تبدأ مرت ثلاث اشهر بسرعة لم تتغير امورهم فيها كثيرا بل كانت على وتيرة واحدة هادئة آسر دائم الانشغال بدراسته وجامعته. بدأت الخلافات بينه وبين زوجته تقل شيئا فشيئا سمية كانت بين ليتها ومذاكرتها. اوقفت تدريبها في المشفى راضخة لامر خليل منعا لارهاق نفسها كانت ايامهاا لا تخلو من مضايقات المدعوة ميريهان وتهديداتها ولكنها لم تخبر احدا ولم تعر هذا الامر انتباها هذا كانت الايا م ولكن هيهات ان دامت على هذا الحال ففى يوم من ذات الايام كانت سمية تجلس في شرفة منزل خليل كان الضوء خاڤت جدا بحيث لا يراها احد انت تجلس تطالع القمر. فقد كان بدرا. ياله من منظر بديع سبحان الخلاق. من يصدق ان هذا البدر في الحقيقة جسم معتم. ولكن اشعة الشمس قلبت كياانه وغيرت صفاته ليصبح منيرا للطرق ورمزا للجمال والرومانسية فسبحان الله كانت غارقة في بحر خيالها انتبهت لوقع خطواته. ارادت ان تنهض ولكنها سمعت ما اجبرها على الجلوس.

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
خليل طيب يعنى انت متاكد ان أحمد دلوقتى كويس ويقدر ينزل مصر
أمين ايوة والله يا خليل متقلقش هو كمان اسبوعين ولا حاجة وهينزل ان شاء الله.
خليل طيب وحكاية رجله دى اكيد هتاثر على نفسيته لما ييجى وبالتالى هتأثر على علاجه هنا.
أمين معتقدش. احمد ومراته تعايشوا مع الموضوع بسلاسة جدا ماشاء الله ومظنش ان موضوع الشلل ده هيأثر على علاجه ان شاء الله
خليل يعنى مفيش امل خالص أحمد يرجع يمشى تانى
أمين للاسف يا خليل انت عارف. دى اعصاب. يعنى للاسف مفيش امل...
خليل لا حول ولا قوة الا بالله طيب. معلش يا أمين تعبت معايا بس أحمد اكتر من اخويا.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
أمين عيب يا خليل متقولش كده انت هتحتاج منى حاجة تانية
خليل لا سلامتك يا أمين وياريت اى تطور لاحمد يحصل تبلغني بيه.
أمين ان شاء الله. مع السلامة
خليل مع السلامة...
كانت تستمع لحديث خليل. بدهشة بصجمة بتعجب لم تقو على البكاء. كانت تشعر بان مكروها ما حدث لوالدها فمن طريقة كلام امها احست بذلك وايضا خليل بعبارته المبهمة حين يهاتف أمين امامها لماذا حدث هذا. ززايعقل ان يصبح والدها عاجزا عن المشى حتما انه لا يستطيع تحمل ذل فهو شعلة نشاط لا يحب الجلوس في المنزل ابدا دائم التحرك بين اعماله العديدة كان مثالا للقوة والرجولة والحماية ايعقل ان يصبح عاجزا جلس خليل على كرسى لم ينتبه لوجودها. ولكن هناك صوت انفاس قوية سريعة. مضطربة. مصډومة غاضبة. مكتومة حرك بصره قليلا ليجدها تنظر اليه پصدمة كبيرة. واجمة الوجه لا تتحرك توقع حينها ما حدث.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
خليل بارتباك سمية ايه اللى جابك هنا اقصد انتى هنا من امتى
سمية ...
خليل سمية انتى سمعانى. زسمية...
سمية بصوت مكتوم. متهدج بابا بابا ماله رجله مالها
خليل بارتباك رجله ايه يا بنتى هو كويس جدا وجاى ان شاء الله خلال الايام دى...
سمية بدموع تنسكب من مقلتيها بغزارة لم تشعر بها لا. هو مش كويس بابا حصلله ايه ابوس ايدك يا عمو قوللى بابا م هيمشى تانى
خليل بتأثر انا اللى ابوس ايدك تهدى عشان خاطرى...
سميةة تنهض من كرسيها. وبدموعها لا مش ههدى قولولى. ليه مخبيين عليا بابا مش هيقدر يمشى تانى
خليل طيب اهدى هه تعالى نقعد وبطلى عياط ماشى اقدى يا بنتى. مش عايزين حد يعرف حاجة أميرة في المطبخ ولو لقيتك كده انتى عارفة ايه اللى هيحصل
سمية ادينى قعدت اهه بابا. ماله...
خليل بقلق ك طيب بطلى عياط اتنفسى بالراحة وبانتظام. خدى نفس كده واهدى عشان خاطرى لما صدقنا صحتك اتحسنت والله هقولك. م هخبى عليكى حاجة...
جلست سمية وحاولت تهدئن نفسها ولكن دموعها لم تطع عقلها. وذهبت لوليها راضخة لاوامره منهمرة على وجنتيها
سمية انا هديت اهه. ممكن اعرف اللى حصل...
خليل الموضوع كله ان أحمد بعد ماعمل العمليةة حصلت شوية مضاعفات. وهي ان عصب المشى عنده حصله تلف وبكده افقده القدرة على المشى. بس دى حاجة بسيطة بالنسة لعملية بابا يا سمية الحمد لله انها نجحت ومأثرتش على حاجة تانية أخطر انتى عارفة يا بنتى. وبعدين باباكى وماماتك دلوقتى تعايشوا مع الوضع الحمد لله بس هما معرفوش حد بالخبر ده خالص وهما كويسين جدا. أمين طمنى عليهم.
يؤدي ارتباط أسعار الذهب وسعر صرف الدولار بتكاليف المواد الخام والاستيراد إلى تأثير مباشر على أسعار السيارات في الأسواق.
سمية بدموع يعنى بابا هيقعد على كرسى متحرك يا عمو
خليل يا حبيبتى. خير. والله كله خير...
سمية الحمد لله انا طالعة اوضتى. عن اذن حضرتك
خليل بابتسامة خدى دواكى قبل متنامى يا سمية. وان شاء الله كله خير
سمية بابتسامة باهتة ان شاء الله...
صعدت سمية الى غرفتها. خلعت حجابها وابدلت ملابسها. اخذت دوائها. زثم جلست على سريرها. اخذت تطالع صور ابيها معها. كان يعلمها ركوب الخيل هنا وهناك كان يلعب معها ومع اخوتها في مزرعته وهنا كان يقف بجوار زوجته وهنا كان في عمله يقف بين العمال وفي اخرى كان يحمل اختها رهف رافعا ايا في الهواء. واخرى وهو يبنى لهم بيت الالعاب على الشجرة واخرى هو وزوجتهفى البيت الحړام كم كان نشيطا ومفعما بالحيوية. حتى في مرضه اخذت تبكى وتبكى. كم تحتاج لشخص ټدفن رأسها بين احض نه وتخرج كل ما بها. ولكنهه لا يوجد مثل هذا الشخص جائها اتصال لم يكن في مخيلتها انه هو لم تدر بنفسها الا وهي مجيبة لندائه بصوت باكى. كان يشعر بانقباض قلبه لا يدرى ما سببه كان قلقا على عمه وابيه. لا يدرى ماذا يفعل. ولماذا احس بشعور كهذا. لم يدر بنفسه الا وهي ترد عليه بصوتها الرقيق الباكى.
تؤثر تقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار على أسعار السيارات، حيث يؤدي ارتفاعهما إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
سمية تبكى السلام عليكم...
آسر بقلق وعليكم السلام ازيك يا سمية
سمية على حالتها الحمد لله.
آسر مالك بتعيطى ليه فيه حاجة حصلت لا قدر الله...
سمية وقد اڼهارت في البكاء بابا بابا بابا مش هيقدر يمشى تانى مش هيقدر مش هيقدر.
آسر مصډوما ايه! لا حول ولا قوة الا بالله. اهدى طيب اهدى انا كان قلبى حاسس ان فىه مصېبة اهدى يا سمية امتى الكلام دهحصل وبابا عرف ولا لسة...
سمية من اول ما بابا عمل العملية. ومعرفووش حد خالص ولا هيعرفوا حد لحد لما ييجوا...
آسر وقد اشفق عليها لا حول ولا قوة الا بالله طيب اهدى بطلى عياط انتى فين دلوقتى. في البلد ولا في القاهرة
سمية انا عند عمو خليل في القاهرة...
آسر وقد شعر بوحدتها فهو يعلم من اخته ان لا اصدقاء لها. طيب اهدى كده وان شاء الله كله خير. وبعدين ربنا سبحانه وتعالى بيبعت المحڼة جواها منحة من ربنا ان شاء الله خير صدقينى. غيمة وهتعدى ان شاء

انت في الصفحة 1 من 32 صفحات